2016

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

 

  Gwiazdą sobotniego pierwszego  z dwóch Dni Miasta nad Nilem był góralski zespół grający muzykę z pogranicza folku. Baciary to zespół który zdominował ostatnio biesiady i pikniki w całej Polsce. Grają prostą melodyjną muzykę inspirowaną góralskim folklorem dla ludzi, którzy chcą odpocząć i świetnie się przy tym bawić. Tak też było na kolbuszowskim stadionie gdzie zespół przyciągnął tłumy fanów w różnym wieku powodując paraliż komunikacyjny miasteczka.

    W tym dniu przed ich występem miał też miejsce festiwal taneczno wokalny w wykonaniu młodych adeptów sztuki z miejskiego domu kultury. Po tradycyjnych już opadach towarzyszących zawodnikom nordic walking aura uległa poprawie a na scenie pojawili się uśmiechnięci tancerze i tancerki z wokalistkami. Sympatyczna publiczność to ich najbliżźsi: rodzice, rodzeństwo, babcie i dziakowie. Młode talenty prawdziwie zabłyszczały na  estradzie, nagrodzone gromkimi brawami.  

    Jak taniec to taniec na scenie pojawił się Black & White prowokując do tańca i słuchania. Grali na przemian z Dj  Bogo z Klubu Bogacz, Disco Duckiemi Matthew Moorem. Poczynania Dj to wstęp do organizacji w przyszłości klubowej imprezy z bitami w roli głównej. Występ gwiazdy poprzedził rewelacyjny popis węgierskiej grupy tancerzy z ogniem. Zespół pokazał absolutny profesjonalizm. Podobnie jak rozrywkowo biesiadne Baciary nagradzając publiczność dwudziestoma dodatkowymi minutami świetnego koncertu. Po występie z przyjemnością obserwować można było spokojnie opuszczających plac imprezy widzów z trofeami w postaci autografów i słodkich ,, foci”z mistrzami baciarskiego grania.

 Zobacz zdjęcia z 1 dnia:

 

 

   Ukazała się długo oczekiwana pierwsza płyta kolbuszowskiego barda. ,,Władek Serafin z Zespołem - Pierwsza i ostatnia... ” to tytuł krążka na którym znajduje się dziewięć jego autorskich kompozycji muzycznych, nagranych z zespołem w latach 2005- 2014. Grafikę do wydawnictwa wykonał przyjaciel muzyka, Ryszard Sziler. Klimatyczne zdjęcia zrobiła Magdalena Małaczyńska (fotografka z dobrym okiem dla artystów). Całość okładki dopieścił projektując ją sam Władysław Serafin. Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej ma przyjemność być wydawcą tej interesującej retrospektywnej płyty, która jest już do nabycia w cenie 20 zł.

 

   Pomysł na Festiwal Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki narodził się w Miejskim Domu Kultury w Kolbuszowej w 2012 roku. Podsunęło go życie i ludowy muzykant Władysław Pogoda. Artysta od pół wieku związany z kolbuszowską kulturą a osiemdziesiąt z lasowiacką muzyką. Na nagranej przez jego Kapelę płycie Kuszenie Władysława /2009 r./ powraca on do tradycyjnego, podstawowego składu lasowiackiej kapeli (skrzypce prym, sekund i basy). My również postanowiliśmy dać na nowo szansę wypieranym z kapel przez dęciaki, bębny i klawisze instrumentom strunowym. Dostrzegliśmy też postępującą coraz bardziej unifikację repertuaru. Wszyscy grają wszystko, od Bałtyku przez Mazowsze po Tatry, a przecież w naszym folklorze najpiękniejsze jest to co lokalne, miejscowe inne niepowtarzalne i odrębne. Na małej konferencji z ostatnimi puszczańskimi muzykantami, przedstawiliśmy im nasz pomysł. Władysław Pogoda, Jan Cebula, Jan Marzec, Jarosław Mazur, Jerzy Wrona, Jan Marek stwierdzili że w to wchodzą. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dofinansowało realizację pomysłu i tak się zaczęło.

   Założyliśmy że kijem Nilu (nazwa kolbuszowskiej rzeczki) zawracać nie będziemy. Nie zatrzymamy rozwoju muzyki ludowej, lecz chcemy poszukiwać utrwalać, zachowywać, przenosić tradycyjny wzór muzyczny na nowe pokolenia. Pragniemy docenić odchodzących od nas muzykantów. Niezmiernie cieszą nas młodzi następcy (młode Kuraśki, dzieci wnuki i prawnuki babci Albiny). Stworzyliśmy dla nich kameralny unikalny pod względem atmosfery, wiedzy i dokumentacji (tego co w ludowej muzyce piszczy) festiwal. Prezentacje konkursowe poprzedza seminarium, niezwykle interesujące ze względu na wymianę wiedzy pomiędzy środowiskiem naukowym a parającą się graniem ludowej muzyki sporą grupą muzykantów. Każdy schodzący z konkursowej sceny zespół czy instrumentalista udaje się do studia nagraniowego gdzie jest profesjonalnie nagrywany. Nagrania foniczne i filmowe są załącznikiem do pofestiwalowego wydawnictwa w którym znajdują się wystąpienia seminaryjnych prelegentów oraz historia życia jednego z lasowiackich muzykantów, bogata dokumentacja fotograficzna wydarzenia i wyniki konkursu.

   Trzecią edycję festiwalu zaszczycili (podobnie jak wcześniejsze) wybitni specjaliści. Kilka słów o folklorze (i to jakich) wygłosiła Aleksandra Szurmiak Bogucka, po wykładzie można było tylko westchnąć w końcu ktoś ujął temat tak jak ,,trza”, ale tu już wchodzimy w sferę gwary i języka. Specjalista z tej dziedziny prof. Jan Adamowski o folklorze w perspektywie jego zmienności wygłosił interesującą, żywą prelekcję, wspominając o języku gwarowym i zmieniającym się na przestrzeni lat stosunku do niego. Dr Tomasz Nowak wyczerpująco przedstawił historię akordeonu i jego roli w folklorze muzycznym. Prelekcja niezwykle oczekiwana przez muzykantów. Jerzy Dynia opowiedział o swojej pracy i spotkaniach z wyjątkowym muzykantem Władysławem Pogodą. Po smacznym obiedzie, w wykonaniu mistrzyń z Koła Gospodyń Wiejskich w Domatkowie, na plenerowej estradzie pojawili się muzykanci w liczbie 11 kapel i 16 solistów. W słowie końcowym po sprawnej i rzetelnej analizie, ocenie poczynań konkursowych, przewodnicząca jury Aleksandra Szurmiak-Bogucka, podziękowała, wzruszając i motywując wszystkich muzykantów do pracy nad zachowaniem niematerialnego, muzycznego dziedzictwa kulturowego. Ogłoszono wyniki i rozdano nagrody ufundowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

PODZIĘKOWANIA:

 

 

   Biecz to miasto, kiedyś tak samo ważne jak Kraków czy Sandomierz z dawnego znaczenia niewiele zostało. Zmieniły się handlowe szlaki, funkcje administracyjne. Pozostało niezwykłe piękno, które od ponad stu lat fascynuje ludzi i wrażliwych artystów. Nie tylko krakowskich uczniów Matejki i Wyspiańskiego ale również sporą prawie czterdziestoosobową czeredę młodych pasjonatów pędzla z terenu kolbuszowszczyzny. Dzięki uprzejmości Muzeum Regionalnego dzieci i młodzież miała możliwość obejrzenia niezwykłych miejsc i ciekawych eksponatów. Wszystkim plenerowiczom żal było opuszczać to przepiękne historyczne miasto. Efekty twórczych poszukiwań obejrzeć można na wystawie w Galerii pod Trąbami i Bębnem MDK w Kolbuszowej w dniach od 10- 17 czerwca 2016 r.

 

W dniu 29 maja 2016 roku na estradzie plenerowej przy Miejskim Domu Kultury w Kolbuszowej odbył się konkurs kapel i instrumentalistów ludowych trwający podczas ,,III Festiwalu Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki – Grać jak Pogoda”.
 Organizatorem konkursu był Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej, dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Występy konkursowe oceniało Jury w składzie:

  • Przewodnicząca: mgr Aleksandra Szurmiak – Bogucka – etnomuzykolog

    Członkowie:

  • prof. dr hab. Jan Adamowski – kulturoznawca, folklorysta, antropolog

  • dr Tomasz Nowak - etnomuzykolog, antropolog tańca

  • mgr Jolanta Dragan – Kustosz Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej

  • mgr Maria Kula – etnolog, instruktor WDK w Rzeszowie

 

Do konkursu na podstawie złożonych kart przyjęcia i załączonych nagrań muzycznych przyjęto jedenaście poniżej wymienionych kapel:

  1. Kapela Biała Muzyka (skrzypce prym, skrzypce sekund, basy)

  2. Kapela Jana Cebuli (skrzypce prym, skrzypce sekund, basy)

  3. Kapela Wolanie z Woli Małej (klarnet, skrzypce, kontrabas, cymbały)

  4. Kapela Ludowa Rymanowianie (skrzypce prym, skrzypce sekund, basy)

  5. Kapela Ludowa Młode Kurasie z Lubziny (skrzypce prym, skrzypce sekund, kontrabas)

  6. Kapela Ludowa Widelanie (skrzypce prym, skrzypce sekund, basy, klarnet)

  7. Kapela z Huty (skrzypce prym, skrzypce sekund, basy)

  8. Kapela Kocirba (skrzypce prym, altówka sekund, basy trzystrunowe, bębenek obręczowy)

  9. Kapela Trzcinicoki (skrzypce prym, skrzypce sekund, cymbały, basy)

  10. Kapela Ludowa Młoda Harta (skrzypce prym, skrzypce sekund, cymbały, basy)

  11. Młodzieżowa Kapela Ludowa Pogórzanie (skrzypce prym, skrzypce sekund, cymbały, basy)

Jury postanowiło przyznać następujące nagrody kapelom:

Pięć równorzędnych I nagród po 600 zł każda, przyznano:

  • Kapeli Jana Cebuli z Kolbuszowej (skrzypce prym, skrzypce sekund, kontrabas – region Lasowiacki)

  • Kapeli Młode Kurasie z Lubziny (skrzypce prym, kontrabas, sekund - region Rzeszowski)

  • Kapeli z Huty Komorowskiej (skrzypce prym, skrzypce sekund, kontrabas – region Lasowiacki)

  • Kapeli Trzcinicoki z Trzcinicy (skrzypce prym, skrzypce sekund, cymbały, basy - region Pogórze Jasielskie)

  • Kapeli Młoda Harta z Dynowa (skrzypce prym, skrzypce sekund, cymbały, basy – region Dynowski)

Cztery równorzędne II nagrody po 550 zł każda, otrzymują:

  • Kapela Biała Muzyka z Świlczy (skrzypce prym, skrzypce sekund, basy – region Rzeszowski)

  • Kapela Rymanowianie z Rymanowa (skrzypce prym, skrzypce sekund, basy – region Krośnieński)

  • Kapela Kocirba z Kolbuszowej (skrzypce prym, altówka sekund, basy trzystrunowe, bębenek obręczowy - region: Puszcza Sandomierska – południowy region)

  • Kapela Ludowa Widelanie z Widełki skrzypce prym, skrzypce sekund, basy, klarnet - region: Rzeszowsko-Lasowiacki)

 

Dwie równorzędne III nagrody po 450 zł każda, otrzymują:

  • Kapela Wolanie z Woli Małej (klarnet, skrzypce, kontrabas, cymbały ludowe – Rzeszowski)

  • Kapela Pogórzanie z Dynowa (skrzypce prym, skrzypce sekund, cymbały, basy – region Dynowski)

 

Do konkursu na podstawie złożonych kart przyjętych zostało szesnastu instrumentalistów:

  1. Dominik Undziakiewicz (skrzypce)

  2. Ryszard Wandas (cymbały)

  3. Andrzej Baran (cymbały)

  4. Barbara Sowa (skrzypce)

  5. Marceli Grzegorzak (cymbały)

  6. Adam Dragan (skrzypce)

  7. Jakub Kłoda (akordeon guzikowy)

  8. Henryk Marszał (skrzypce)

  9. Małgorzata Wybraniec (skrzypce)

  10. Szymon Węglowski (lira korbowa)

  11. Lidia Anna Biały (skrzypce)

  12. Aneta Hodór (skrzypce)

  13. Andrzej Jędryczka (cymbały)

  14. Eugeniusz Kopera (skrzypce)

  15. Monika Chudy (skrzypce)

  16. Jan Cebula (skrzypce)

Jury postanowiło przyznać następujące nagrody:

Pięć równorzędnych I nagród po 300 zł każda otrzymują:

 

  • Andrzej Baran z Piątkowej – cymbały

  • Henryk Marszał z Przewrotnego - skrzypce

  • Andrzej Jędryczka z Trzcinicy - cymbały

  • Monika Chudy - skrzypce

  • Jan Cebula z Kolbuszowej - skrzypce

 

 

Cztery równorzędne II nagrody po 250 zł każda, przyznano:

  • Marceli Grzegorczyk z Piątkowej - cymbały

  • Szymonowi Węglowskiemu z Kolbuszowej – lira korbowa

  • Lidii Biały z Świlczej - skrzypce

  • Eugeniuszowi Kopera z Brzysk - skrzypce

 

  • Siedem równorzędnych III nagród po 200 zł każda otrzymali:
  • Dominik Undziakiewicz z Dynowa - skrzypce

  • Ryszard Wandas z Dynowa - cymbały

  • Barbara Sowa z Piątkowej - skrzypce

  • Adam Dragan z Kolbuszowej - skrzypce

  • Jakub Kłoda z Kolbuszowej – akordeon guzikowy

  • Małgorzata Wybraniec z Rzeszowa - skrzypce

 

Nagrody zostały ufundowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

image

 

Inne uwagi i ustalenia Jury:

Komisja Festiwalowa postanowiła desygnować do udziału w 50 Ogólnopolskim Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych następujących wykonawców:

  • w kategorii kapel: Kapelę z Huty Komorowskiej

  • w kategorii solistów instrumentalistów: 
    Andrzeja Jędryczkę z Trzcinicy

    Eugeniusza Koperę z Brzysk

  • w kategorii folklor – kontynuacja: Szymona Węglowskiego z Kolbuszowej

  • w kategorii Duży-Mały Monikę Chudy z mistrzem


    Ponadto komisja postanowiła desygnować do występu na 50 Festiwalu ,,Sabałowe Bajania” w Bukowinie Tatrzańskiej następujących wykonawców:

  • Henryka Marszał z Przewrotnego

  • Andrzeja Barana z Piątkowej

  • Jana Cebulę z Kolbuszowej