XII Festiwal Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki - "Czy to już ostatnia taka żywa muzyka?"
XII FESTIWAL PRAWDZIWEJ ŻYWEJ MUZYKI NA STRUN DWANAŚCIE I TRZY SMYKI.
W niedzielę 25 maja 2025 po raz dwunasty odbył się w Kolbuszowej ,,Festiwal Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki”. Unikalny kameralny stojący na wysokim poziomie artystycznym festiwal instrumentalnej, muzyki ludowej całkowicie wymyślony i realizowany przez Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie. Pierwszy odbył się w maju 2013 roku w 2014 nie uzyskał przychylności komisji ministerialnej. Wszystkie następne cieszyły się i cieszą przychylnością kolejnych ministrów niezależnie od reprezentowanej opcji politycznej. Obecny festiwal został dofinansowany przez ministrę kultury Hannę Wróblewską największą z dotychczasowych kwotą. Burmistrz Kolbuszowej uzupełnił ją wkładem własnym, Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie ufundował nagrody dodatkowe.
Wydarzenie składa się z dwóch części seminarium i konkursu w obydwu biorą udział wybitni etnografowie, etnolodzy i etnomuzykolodzy, specjaliści, znawcy kultury ludowej w Polsce. W tym roku byli to prof. dr hab. Piotr Dahlig, dr hab. Tomasz Nowak, dr Mariusz Pucia, red. Maria Baliszewska i red Lidia Biały. Wszyscy przedstawili interesujące referaty odnoszące się w dużej części do etnokultury muzycznej Podkarpacia. W seminarium część słuchaczy uczestniczyła na żywo, osiemset wirtualnie. Słuchacze obecni na sali MDK w Kolbuszowej aktywnie uczestniczyli min. usłyszeliśmy o ,,ponawianiu tradycji ludowych, romskich muzykantach, korzennych festiwalach, kontynuacja folkloru i twórczości Władysława Łobody. Referaty i prelegentów słuchacze nagradzali gromkimi brawami, wszystkie wypowiedzi ilustrowane były zdjęciami i nagraniami muzycznymi.
Punktualnie o godzinie 15.00 rozpoczęła się druga część wydarzenia Konkurs „Żywej Muzyki… ” z udziałem włodarzy burmistrz Grzegorz Romaniuk wraz z zastępcą Krzysztofem Wójcickim powitali przybyłych z najodleglejszych zakątków południowo wschodniej Polski muzykantów. Bardzo liczną konkursową, która składała się z w/w prelegentów seminarium, o sprawność jej działania zadbał organizujący od lat z pasją festiwal Mateusz Starzec. Niezwykle sprawna w ty m roku praca jury to jego zasługa. Efektem czego skróceniu uległa jak zawsze spontaniczna muzykancka potańcówka. Zamieszczony poniżej werdykt odczytał w imieniu komisji, której przewodniczył prof. dr hab. Piotr Dahlig, dr Mariusz Pucia, tworząc wspaniały czasem duet wokalny z prowadzącym imprezę pasjonatem kultury lasowiackiej muzykiem folkowym Pawłem Steczkowskim. Doktor Pucia (wykładowca uniwersytecki) jest również muzykiem, śpiewakiem, badaczem folkloru i różnych innych zjawisk muzycznych. Idealnie sprawdza się miejsce festiwalu budynek i plener przy siedzibie organizatora Miejskim Domu Kultury w Kolbuszowej (m. in studio nagrań, szatnie, klimat blisko 120 letniej sokolni, dostępność poligrafii Internetu itp. i itd.).
Podsumowując festiwal AD 2025 był ciekawym wydarzeniem naukowym i artystycznym, który nie odpowiadając na główne przyświecające obecnej edycji pytanie ,,Czy to już ostatnia taka żywa muzyka” dostarczył wiedzy i radości z uczestnictwa w nim muzykantom i publiczności. Obserwując wydarzenie, biorąc pod uwagę jak wszyscy się przy nim bawimy to można jednak przypuszczać, że muzyka ludowa jest wciąż naprawdę prawdziwa i żywa, a festiwal wart kontynuacji!
Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego za dofinansowanie festiwalu bardzo dziękujemy. Podziękowania składamy również dla Wojewódzkiego Dom Kultury w Rzeszowie za pomoc we współorganizacji.
Fotorelacja
Galeria zawiera 16 zdjęć.