BYŁO JAK TRZA, TANCERZE NAKRĘCALI MUZYKANTÓW
Piąta edycja Festiwalu Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki, jak wszystkie poprzednie rozpoczęła się interesującym seminarium z udziałem przedstawicieli świata naukowego. Reprezentujących badaczy zajmujących się folklorem muzycznym. Na Sali zgromadziło się blisko stu słuchaczy, muzykantów i innych pasjonatów ludowej kultury. Seminarium otworzył doświadczony, Prof. dr hab. Jan Adamowski z Uniwersytetu Marii-Curie Skłodowskiej w Lublinie po, którym głos zabrał Dr hab. Tomasz Nowak z Uniwersytetu Warszawskiego przedstawiając swoje pionierskie badania dotyczące pojawienia się i roli klarnetu w muzyce ludowej. Na koniec wystąpiła prelegentka Prof. dr hab. Bożena Muszkalska z Uniwersytetu Poznańskiego przedstawiając efekty badań folkloru muzycznego. Moderatorem seminarium była Jolanta Dragan od lat wynajmowana przez organizatora Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej do pomocy merytorycznej przy tworzeniu kolejnych edycji. Po wysłuchanych z zainteresowaniem wystąpieniach zabrakło czasu na dyskusję, która przeniosła się do kuluarów. Wyjątkowy obiad przygotowała restauracja, której szefuje Andrzej Wesołowski regionalista, ogrodnik, znawca kulinariów (mąż Danuty autorki najlepszej na świecie szarlotki). Druga część festiwalu to przesłuchania konkursowe w których wystąpiło osiem kapel i dwunastu solistów. W jury zasiadło pięciu specjalistów, trójka to wymienione powyżej grono profesorskie, pozostali to Jolanta Dragan na co dzień kustosz kolbuszowskiego muzeum oraz Maria Kula przedstawicielka współorganizatora czyli Wojewódzkiego Domu Kultury w Rzeszowie. Należy dodać że trzech pierwszych jurorów, to osoby z praktyką sędziowania w prestiżowym kazimierskim festiwalu. Kapele wstępowały na przemian z solistami, żeby rekordowa w tym roku publiczność się nie nudziła. Prowadząca konkurs Katarzyna Liszcz Starzec rozpoczęła, konkurs śpiewająco. Pewnie nie tylko Widelanie wiedzą że Pani Katarzyna nim zdobyła dyplom śpiewaczki operowej i sukcesem zaczęła występować na scenach, jako mała dziewczynka a później już osoba dorosła śpiewała w Kapeli Ludowej Widelanie. Z rodziny Liszczów nadal w tym zespole występuje jej utalentowane muzycznie rodzeństwo, siostra i brat. Podczas konkursu do grania zagrzewał solistów i kapele zespół tancerzy emerytów z grupy Ziemia Podkarpacka. Tancerze to stały element festiwalu, ale po raz pierwszy, to oni świetni seniorzy, którzy prawdziwe wiejskie potańcówki znają z autopsji, odnaleźli się w klimacie autentycznej ludowej muzyki. Dołączyła do nich publiczność i rozpoczęła się zabawa że hej! Kapele dopingowane przez tancerzy zagrały pięknie, żywo i tradycyjnie. Jurorzy chwali poziom występów uznając za dobrą naszą koncepcję organizacji kameralnego o spokojnym rytmie festiwalu dla dojrzałych twórców i chcącej podążać ich śladem młodzieży. Publiczność zainteresowana i wyrobiona spontaniczna. Dzieciakom przygotowaliśmy zabawy z animatorami a wpadająca im do ucha tradycyjna muzyka niech się w główkach zakoduje bo jest żywa polska i wyjątkowa. Na Festiwal Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki przychylnym okiem po raz kolejny popatrzyło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznając dofinansowanie. Dzięki ministerstwu było możliwe między innymi przyznanie solidnych nagród, które wspomagają poczynania i poszukiwania artystyczne muzykantów i organizację przyjaznego im wydarzenia. Podczas festiwalu gościliśmy ekipę programu ,,Spotkania z Folklorem” wyjątkowego w skali Polski programu telewizyjnego dokumentującego kulturę ludową. Programu realizowanego od ponad dwudziestu lat przez TVP3 w Rzeszowie przez redaktora Jerzego Dynię. Nagranie telewizyjne to nie jedyny dokument pofestiwalowy, podobnie jak poprzednio tak i tym razem, teksty prelegentów, nagrania foniczne i filmowe zostaną wydanie w atrakcyjnej formie katalogu.