Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Plastyczne

 

Serdecznie zapraszamy Wszystkich chętnych do uczestnictwa w zajęciach plastycznych!

Zajęcia plastyczne odbywają się w kazdy wtorek  w Miejskim Domu Kultury w Kolbuszoweji są przeznaczone dla dzieci i młodzieży w wieku 4-18 lat oraz dla dorosłych chcących rozwijać swoje umiejętności i pasje. Zajęcia pomagają w rozwoju wyobraźni i zdolności manualnych. Prowadzone są, w zależności od wieku w formie zabawy lub zajęć praktycznych. Wśród tematów pojawiają się: portret, malowanie ekspresyjne, malowanie abstrakcyjne, modelina, kleksy-obrazy z tuszu oraz wiele, wiele innych. 

 

 

 

Prowadząca zajęcia: Katarzyna Cesarz

Ur. 1971 w Rzeszowie. Ukończyła studia artystyczne w Zielonej Górze. Dyplom w pracowni interdyscyplinarnej prof. Jana Berdyszaka. Prowadzi zajęcia interdyscyplinarne i zajęcia warsztatowe z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi. Tematy prac są reakcja na zastana rzeczywistość. Poszukuje dla siebie różnych form wyrazów.  Głównym tematem przewodnim wielu prac jest pa mięć, ślad emocji, odczuć i nastrojów oraz  pozostawione w czasie historie istnienia miejsc i osób. Przestrzeń artystyczna w działaniu z młodymi twórcami nieustannie ją inspiruje do poszukiwań i odkrywania nowych form kreacji od 2019 r. w autorskiej pracowni artystycznej ,, Twórczej Doświadczalni Te De”. Wystawia  od 1997 roku,  a od 2006 r. należy do ZPAMiG, swoje prace eksponuje z artystami działającymi przy ZPAMiG  o/ Rzeszów  w Polsce i za granicą (USA, Czechy, Słowacja). Prace jej znajdują się w kolekcji prywatnych osób i Galerii Sztuki Współczesnej w Kolbuszowej.  Od 2017  r. współtworzy z grupą artystów ,,  Supeł Art" w Majdanie Królewskim.  W 2020 r. rozpoczęła  zajęcia z senior plus, ,, Grupy Art-Passion", działającej przy Samorządowym Ośrodku Kultury w Cmolasie.    Od 2021 r. prowadzi Galerię PUNKT, w dworku Błotnickich przy Samorządowym Centrum Kultury w Dzikowcu. W swoim środowisku organizuje wydarzenia kulturalne i artystyczne, koncerty, konkursy zajmuje się promocją młodych talentów poprzez organizację im wystaw i spotkań z publicznością…

 

Dlaczego warto uczęszczać na zajęcia plastyczne? 

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się jak rysowanie, lepienie lub inne zajęcia plastyczne mogą przyczyniać się do ogólnego rozwoju Twojego dziecka? Czy malowanie przez trzylatka farbami może nieść ze sobą jakieś wartości poza rozsmarowywaniem kolorowej mazi i brudzeniem się malucha? Albo czy rozdzieranie na kawałki gazet przez dwulatka jest tylko robieniem niepotrzebnego bałaganu? Dlaczego w szkole zajęcia plastyczne nie miałyby zajmować tyle samo uwagi co zajęcia z matematyki i języka polskiego? Obecnie wciąż wiele osób dorosłych nie przywiązuje szczególnej wagi do twórczości plastycznej dzieci. Wartość zajęć plastycznych w szkołach często jest deprecjonowana przez rodziców, nierzadko też przez nauczycieli. Czy słusznie? W tzw. dorosłym świecie wymagane jest bycie kreatywnym. W pracy zawodowej promowani są najbardziej ludzie aktywni i pomysłowi, zdolni do twórczego podejścia w rozwiązywaniu problemów. Kiedy, jeśli nie w dzieciństwie mamy wyćwiczyć w sobie zdolności twórcze? Niestety polskie szkoły (zwłaszcza publiczne) rzadko realizują główne zadania stymulowania rozwoju osobowości twórczej. A przecież zajęcia plastyczne w dużej mierze mogą przyczynić się do rozwoju różnych obszarów osobowości.

Polscy pedagodzy Bonar i Szmidt zajmujący się twórczością w nauczaniu zintegrowanym, mówią o tzw. trzech sferach, które dziecko powinno rozwijać (Szmidt K. J., Bonar J., Program edukacyjny, Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, WSiP,Warszawa, 1998). Mowa tu o sferze poznawczej, sferze emocjonalno-motywacyjnej i sferze działaniowej:

sferze poznawczej główne cele to:

  • stymulowanie i rozwijanie wrażliwości wzrokowej, dotykowej i słuchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości i kształtowania umiejętności świadomej obserwacji zjawisk i ludzi,
  • rozwijanie umiejętności odkrywania, formułowania problemów,
  • rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi,
  • stymulowanie wyobraźni,
  • kształtowanie podstawowych operacji umysłowych czyli syntezy, analizy, uogólnienia,
  • pogłębianie wiedzy o zjawiskach, ludziach i rzeczach.

Cele sfery emocjonalno-motywacyjnej to:

  • budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej,
  • pomoc w szerzeniu samowiedzy i dokonywaniu samooceny,
  • pobudzanie otwartości na cudze uczucia i opinie,
  • kształcenie empatycznego działania w grupie, zachowań prospołecznych,
  • kształcenie umiejętności współpracy w grupie zadaniowej,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności,
  • minimalizowanie postaw agresywnych oraz odreagowanie napięć.

sferze działaniowej cele to:

  • zachęcanie do podejmowania inicjatywy,
  • rozwijanie samodzielności oraz wytrwałości,
  • pobudzanie i rozwijanie ekspresyjnego wyrażania myśli poprzez wybrane formy,
  • rozwijanie zdolności manipulacyjnych,
  • stymulowanie  umiejętności łączenia sprawności emocjonalnych, umysłowych z praktycznymi w rozwiązywaniu problemów dywergencyjnych.

Zajęcia plastyczne uchodzące często jedynie za zwykłą zabawę mogą, realizować wiele zadań i celów ważnych dla rozwijającego się młodego człowieka.

Małe dzieci, które rozpoczynają swoją przygodę z plastyką, często nie potrafią jeszcze werbalnie porozumieć się z otoczeniem. Doświadczają stawianych przez siebie pierwszych linii, malowania pierwszych plam barwnych i lepienia form przestrzennych z nieskrywaną radością. Twórczość plastyczna na każdym etapie rozwoju daje dziecku możliwość samodzielnego badania, poszukiwania i odkrywania otaczającej go rzeczywistości. Wszystkie te zabawy prowadzą do rozwoju jednostki samodzielnie działającej i myślącej oraz osoby twórczej i kreatywnej.

Źródło:
https://www.juniorowo.pl/zajecia-plastyczne-sa-wazniejsze-niz-myslisz/

 

Zajęcia 7.12

Zajęcia 7.12

Zajęcia 23-11

Zajęcia 23-11

Zajęcia 16.11

Zajęcia 16.11

Zajęcia 19.10

Zajęcia 19.10

Grupa starsza

Grupa starsza

Zajęcia grupa młodsza

Zajęcia grupa młodsza